ریتم آهنگ

محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان

تولد: یک مهر 1319 (79 سال( در مشهد

دلیل شهرت: نوع صدا و سبک مخصوص به خود، اجرای آوازها و تصانیف ملی میهنی به‌ یادماندنی

آلبوم معروف : نوا، بیداد، هم نوا با بم و

محمدرضا شجریان موسیقیدان، آهنگساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران و نامزد دو جایزه گرمی است.

شجریان در ایران ملقب به خسرو آواز ایران است. وی رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی می باشد. همایون و مژگان شجریان از فرزندان وی نیز در زمینه موسیقی فعالیت می کنند. دعای ربنا معروف‌ترین تلاوت قرآنیِ شجریان است که این اثر را سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت کرده‌است.

وی از کودکی با همان لحن کودکانه آغاز به خواندن کرد. از کودکی، با توجه به استعداد و صدای خوبش، تحت تعلیم پدر، که قاری قرآن نیز بود، مشغول به پرورش صدای خود شد.

در سال 1331، برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد. وی در سال 1338 به دانش‌سرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.

شجریان در سال 1340 با فرخنده گل‌افشان ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر به نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک پسر (همایون) بود. محمدرضا شجریان تا سال 1350 به‌خاطر این‌که پدرش می‌خواست خانواده آن‌ها (شجریان) بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شوند، با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن پدرش به او اجازه استفاده از نام اصلی‌اش را داد.

محمدرضا شجریان پس از طلاق از فرخنده گل‌افشان، در حدود 53 سالگی و در سال 1371 با کتایون خوانساری 26 ساله ازدواج کرد. حاصل ازدواج دوم او پسرش، رایان است که متولد 1376 در کانادا می باشد.

در سال 1371 با همکاری گروه آوا آلبوم آسمان عشق را منتشر کرد. مدتی بعد آلبوم مربوط به کنسرت پاریس سال 1372 محمدرضا شجریان به همراه محمدرضا لطفی و مجید خلج در قالب آلبوم چشمه نوش به بازار عرضه شد. شجریان مدتی بعد آلبوم‌های بهاریه، جان عشاق و گنبد مینا که حاصل همکاری خودش با پرویز مشکاتیان در سال‌های دهه 1360 می‌باشند را منتشر کرد. آلبوم قاصدک که آخرین همکاری شجریان با مشکاتیان است نیز در همین دوران اجرا شد اما هیچگاه به صورت رسمی و با کیفیت مناسب به بازار نیامد. آلبوم یاد ایام که حاصل کنسرت آمریکا در تابستان 1371 بود و این اثر اولین آلبوم منتشر شده از همکاری محمدرضا شجریان با پسرش، همایون شجریان بود. یاد ایام در سال 1374 انتشار یافت.

از سال 1386، محمدرضا شجریان با گروه آوا همکاری نمود و کنسرت‌هایی در تهران، اصفهان، اروپا، آمریکا و کانادا اجرا کرد. در این دوران، دو اثر به نام‌های غوغای عشق‌بازان (آلبوم صوتی) و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا (آلبوم تصویری) به همراه گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شد.

در همین سال مادر شجریان درگذشت و وی در مراسم ختم مادرش پس از 30 سال، دعای ربنا را دوباره خواند. شجریان اکنون به همراه پسرش همایون شجریان به ترویج و اشاعه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی می‌پردازد. پس از برگزاری کنسرت شجریان در ونکوور کانادا، گلوب اند میل، شجریان را افسانه موسیقی شرق معرفی کرد.

پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. وی اعلام کرد سازمان صدا و سیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و به حکم قانون و شرع از این سازمان خواسته صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند البته همزمان در آن نامه، شجریان دعای «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم و تأکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست. اما پس از شکایت رسمی وی از صدا و سیما عده‌ای از مدیران صدا و سیما اعلام کردند دیگر حتی دعای ربنای ایشان را هم پخش نمی‌کنیم.

شجریان در هفتم شهریور 1394 به‌علت عوارض ناشی از سرماخوردگی، در بیمارستان کسری بستری شد.

محمدرضا شجریان در پیام ویدئویی برای تبریک نوروز 1395 با چهره‌ای دگرگونه و موهای بسیار کوتاه حاضر شد. برخی سایت‌ها از ابتلای او به سرطان کلیه خبر دادند.

در فروردین 1398 پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام «محمدرضا شجریان» به تایید و موافقت اعضای شورای شهر تهران رسید. در این جلسه، تغیرِ نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه 2 تهران به نام «محمدرضا شجریان» تصویب شد.

نشان شوالیه ملی لیاقت در آیینی رسمی، شامگاه دوم تیر 1393 (23 ژوئن 2014) در سفارت فرانسه در تهران به شجریان اهدا شد. در این آیین؛ شجریان نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و نامش در رتبه کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده؛ ثبت شد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”